Živimo
v svetu obilja. Četudi nas je (v letu 2012) že 7 milijard, je dobrin
dovolj za vse ljudi; nikomur ne bi bilo potrebno živeti v pomanjkanju,
kaj šele stradati. Sleherni Zemljan bi lahko zadovoljeval svoje osnovne
potrebe, kar pomeni, da bi imel dovolj hrane, pitne vode, živel bi v
primernem bivališču in imel dostop do zdravstvenega varstva ter
izobraževanja. To ni znanstvena fantastika, temveč povsem realno
dejstvo; na to, da je hrane dovolj in da je pomanjkanje (ekonomisti temu
rečejo redkost) te ključne dobrine le mit, so nas že dolgo nazaj
opozorili Frances Moore Lappé, Joseph Collins in Peter Rosset v knjigi 12 mitov o lakoti (World Hunger: 12 Myths).
Zakaj
potem del sveta trpi tako hudo pomanjkanje, drugi del pa polni smetišča
s povsem uporabnimi dobrinami, med njimi tudi s hrano? Kdo je odgovoren
za tako stanje, ki je ne samo nečloveško in nemoralno, temveč tudi
izjemno nevarno, saj velika nesorazmerja v današnji globalni družbi
povzročajo hude stiske, nemire, konflikte in celo vojne? Zakaj nekatere,
tudi najbolj osnovne dobrine ne dosežejo številnih prebivalcev planeta?
Sistem,
ki je odgovoren za proizvodnjo in distribucijo (razdelitev) dobrin, ki
so ključnega pomena za zadovoljevanje človekovih potreb, ne ustreza
zdajšnjim razmeram v svetu. Ta sistem imenujemo ekonomski in njegova
naloga je zagotavljati materialno osnovo za bivanje in preživetje
človeštva. Današnji ekonomski sistem sicer lahko imenujemo
kapitalistični, a dejansko gre samo za zadnjega v dolgi vrsti sistemov,
ki so bili utemeljeni na medsebojnem tekmovanju za globalne dobrine,
njihovemu neomejenemu izkoriščanju in izkoriščanju številnih ljudi.
Tekmovanje
za dobrine v osnovi izhaja iz splošno sprejetega občutka ločenosti -
stanja, ko sebe, svojo družino ali državo občutimo kot nekaj ločenega -
ločenega od drugih ljudi, drugih držav in nenazadnje tudi okolja. V
ekonomskem sistemu je zelo čislana konkurenčnost, a ta ni nič drugega
kot pogosto zelo brutalno tekmovanje oziroma vojna za dobrine. Ekonomski
sistem posameznika, posamezno podjetje ali posamezno skupnost obravnava
kot ločeno enoto, ki si mora v tekmi z drugimi zagotoviti preživetje.
To naj bi izhajalo iz narave, kjer naj bi vladal “boj za preživetje” med
posameznimi organizmi.
V
resnici pa je narava “mreža darov”, kjer vsak njen delček (bitje)
neprenehoma dobiva in daje ter s tem omogoča nemoteno delovanje
celotnega planetarnega sistema. Kroženje darov v naravi zagotavlja
brezkončni krog in napredovanje življenja. Človek je ta krog prekinil,
saj predvsem jemlje - jemlje drugim ljudem, naravnemu okolju in drugim
bitjem. Če vzamemo darilo, je prav, da tudi sami dajemo darila.
Ekonomski sistem, ki ga je ustvaril človek, je namesto na kroženju
utemeljen na kopičenju (akumulaciji) dobrin. Le-te se kopičijo v rokah
posameznikov, za vse ostale pa jih je le malo ali premalo.
Ekonomski
sistem iz skupnih dobrin, ki pripadajo vsem ljudem, ustvarja redke
oziroma ekonomske (tržne) dobrine. Dobrinam, ki so dejansko darovi
narave in stvaritve človeštva, se v ekonomskem sistemu podeli (denarna)
vrednost in lastništvo. Tako iz dobrin nastane (trgovsko) blago.
Načeloma s tem ni nič narobe, če pa zaradi tega številni ljudje nimajo
niti dostopa do pitne vode, hrane in zdravil, potem je s takšnim
sistemom nekaj hudo narobe. Sredi obilja se ustvari pomanjkanje, saj je
dostop do dobrin odvisen od denarja in lastninskih pravic, ne pa od
dejanskih potreb ljudi.
V
središču procesa pretvorbe dobrin (darov narave in človeških stvaritev)
v blago je denar. Namesto, da bi denar spodbujal kroženje dobrin med
ljudmi in skupnostmi, za kar je bil tudi ustvarjen, pa omogoča kopičenje
(akumuliranje) bogastva v rokah posameznikov. Iz študije davčnega
strokovnjaka Jamesa Henrya izhaja, da je svetovna elita v tako
imenovanih davčnih oazah skrila kar 21 bilijonov dolarjev oziroma 21.000
milijard dolarjev (V davčnih oazah skritih 21 bilijonov dolarjev?).
To je denar, ki bi v hipu rešil vse globalne probleme in poleg tega pa
niti obdavčen ni. Dobrin in denarja dejansko ni premalo, imamo le
ekonomski sistem, ki omogoča umetno ustvarjanje pomanjkanja.
A
glavni problem ni v denarju samem, temveč v povsem specifični obliki
denarja, ki nastaja kot dolg na podlagi obresti. Namesto, da bi države
same izdajale denar in omogočale normalno delovanje ekonomskega sistema
ter skrbela za zadovoljevanje potreb ljudi, si morajo denar izpostojati
pri bankah (prav tako kot podjetja in posamezniki), ki so večinoma v
zasebni lasti. Denar je tako že v samem izvoru obremenjen z obrestmi,
kar pomeni, da mora država za “svoj” denar vračati več denarja, kot ga
je prejela. S tem se v ekonomskem sistemu neprestano veča dolžniška
“luknja”. Velik del ekonomske dejavnosti je tako namenjen pokrivanju te
“luknje”, namesto, da bi bil namenjen zadovoljevanju resničnih potreb
vseh članov skupnosti.
Naslednji pomemben problem je sprejemanje ključnih ekonomskih odločitev. V prej omenjeni knjigi Svetovna lakota: 12 mitov
avtorji pravijo, da glavni vzrok za lakoto ni pomanjkanje hrane ali
zemlje, temveč “pomanjkanje demokracije”. Danes se ekonomske odločitve
sprejemajo daleč od ljudi, ki se jih te odločitve še kako tičejo. Iz
tisoče kilometrov oddaljenih sedežev finančnih institucij in korporacij
se vsega nekaj posameznikov odloča o tem kaj, kako in koliko se bo
proizvajalo ter kako in komu se bo delilo. Povsem odveč je poudariti,
kako pomembno te odločitve vplivajo na življenje posameznikov, lokalnih
skupnosti, držav in regij. Nedopustno je, da ljudje ne morejo odločati o
življenjsko pomembnih ekonomskih vprašanjih, kar je povsem v nasprotju s
splošno sprejetimi načeli človekovih pravic in demokracije.
Denar
in ekonomski sistem sta izključno človeški stvaritvi, kar pomeni, da ju
lahko spremenimo. Denar, banke, podjetja in druge ekonomske institucije
ter ekonomski mehanizmi lahko služijo celotnemu človeštvu in ne samo
peščici. Najti moramo nove poti, vendar to ne pomeni, da moramo uničiti
vse, kar poznamo danes. Trgov ni potrebno ukiniti, a nekatere dobrine
preprosto ne spadajo tja in med njimi so nedvomno hrana, pitna voda in
druge nujno potrebne dobrine za zadovoljevanje človekovih potreb.
Denarja ni potrebno ukiniti, le (spet) mora postati pripomoček za
kroženje dobrin, ne pa sredstvo za kopičenje bogastva v rokah peščice.
Občutek
ločenosti, ki je prav tako samo stvaritev človeškega uma, na srečo
danes vse bolj slabi. Ljudje so vse bolj povezani, k čemer veliko
prispevajo sodobne informacijsko-komunikacijske tehnologije, socialna
omrežja in transportna sredstva. Vse več ljudi svet dojema kot
medsebojno povezano celoto vseh bitij in njihovega naravnega okolja.
Ekonomski
sistem ljudi lahko povezuje, ne pa da jih ločuje in dela sovražne. Nove
ekonomske oblike, ki temeljijo na medsebojni delitvi dobrin,
sodelovanju in skupnemu upravljanju, v manjši obliki že prispevajo k
preobrazbi sveta, kjer bodo dobrine ponovno postale darovi, ki posamezne
dele (človeka in vsa druga bitja) povezujejo v skladno delujočo celoto.
2 komentarja:
Dobro napisano, tudi moje razmišlanje je v tej smeri.
Res je skoraj vse kar si napisal in dobro je napisano, toda da ti bo bolj jasno kaj se dogaja si preberi za začetek tole: -> World Conspiracy ali po naše Svetska Zarota od Nikola Nikolova, vtipkaj v Google ISBN 9989-676-09-7 le oznaka knjige je...pa lepo branje...
Objavite komentar